Johan Dahl Utveckling AB

Tala inte om för mig varför det inte går…

av | 9 apr, 2020 | Coach

Minns du den Oscarsbelönade filmen ”Pearl Harbor” från 2001 med Ben Affleck, Josh Hartnett, Alec Baldwin och Kate Beckinsale i huvudrollerna? Det finns en scen i filmen som påminner mig om vad som sker i företag och organisationer just nu.

Det går inte…

USA har just förklarat krig mot Japan efter deras attack mot Pearl Harbor 1941 och president Franklin Roosevelt beordrar sin militärledning att slå tillbaka mot Japan genom att bomba Tokyo.

De högt uppsatta officerarna ger argument på argument till varför detta inte är möjligt;

  • avståndet är för långt mellan närmaste USA-bas och målet,
  • ryssarna låter inte USA avfyra från ryskt territorium,
  • marinens flygplan klarar bara av lättare laster än vad som fordras,
  • riskerna är för stora för flygvapnet,
  • Japans resurser är övermäktiga,
  • vi har aldrig genomfört några liknande operationer
  • etc.

I alla år som jag på olika sätt arbetat med företag och organisation, chefer, ledare och medarbetare har jag hört liknande tongångar så snart en förändring kommer på tal.

Det går inte därför att…

  • så där har vi aldrig gjort förut,
  • tänk om det inte fungerar,
  • vi har inga broschyrer,
  • vi har ingen budget,
  • vi har inte tid,
  • vad ska andra säga,
  • våra regler förbjuder oss,
  • det är inte mitt bord,
  • osv.

Rationella argument som befäster emotionella skäl

Nobelpristagarna Richard Thaler och Daniel Kahneman är några som genom sin forskning tydligt bevisar att vi människor inte är särskilt slipade på att göra rationella val.

När någon börjar argumentera för sin sak kan det låta logiskt och rationellt men bakom resonemanget ligger väldigt ofta helt andra, emotionella skäl.

Det jag upplever i utmanande tider som dessa med coronavirus och alla dess konsekvenser, kända som okända, är en brist på handlingskraft hos många och det är helt naturligt. Vi blir rädda och oroliga för vi har aldrig upplevt något liknande och det aktiverar vårt överlevnadssystem; fight or flight or freeze.

Vad innebär detta?

Just nu kan vi i vår omvärld se olika beteenden:

En del människor (och därmed organisationer) agerar huvudsakligen i fight-mode: Kom igen, nu ställer vi om, hur kan vi ta oss igenom detta, vad behöver vi göra för att åstadkomma de resultat vi vill, var kan vi få hjälp etc.
Andra människor (och därmed organisationer) har ett flight-beteende som bl.a. innebär att man drar sig tillbaka, stänger av, stänger ned, drar i bromsen och stoppar så mycket man kan.
Sedan finns det människor (och därmed organisationer) som uppvisar ett freeze-beteende, d.v.s. ”spela död” utifrån strategin att ”om jag andas riskerar jag att bli uppäten – bäst att vara helt stilla”.

Det är helt naturligt men är det bra?

Fler gula hjälmar

Min egen spaning är att vi behöver fler ledare i fight-mode just nu. Som min supervassa föreläsarkollega Christer Olsson säger: ”Nu behövs fler gula hjälmar!” Han syftar på de ledare i räddningstjänsten som när de kommer till ett hus som står i brand snabbt skaffar sig en helhetsbild av läget, prioriterar vilka liv som ska räddas först, vilka insatser som är mest akuta, hur ska arbetet ska fördelas etc.

Personen med den gula hjälmen behöver agera i fight-mode, behöver ha kraft och mod att ta tuffa beslut och att göra det snabbt, kommunicera det tydligt och ingjuta mod i hela teamet. Det är tillitsbaserat ledarskap i sin allra mest koncentrerade form.

Så hur gick det för Roosevelt?

Roosevelts svar till militärledningen var ”Tala inte om för mig varför det inte går”. Med detta uttalande utmanade han de existerande tankebanorna hos sina officerare och samtidigt bröt han de kognitiva övertygelser och rationella tankemönster som ledarna hade, sannolikt baserade på känslor, vanor och reflexmässiga hotresponser, och fick dem därmed att skifta fokus från ”varför det inte går” till ”hur ska vi lösa problemet?”.

En av lösningarna som skapades kom från den som var assisterande chef för ubåtsbekämpningen, kanske lite oväntat att en person i den rollen kläcker just en sådan här idé?

Förslaget var att B-25-Mitchellbombplan skulle ges extra bränslekapacitet och sedan placeras på ett hangarfartyg som skulle segla så nära Tokyo som möjligt.

Så snart B-25-planen lyft skulle hangarfartyget återvända hemåt för att minska risken att bli attackerat medan planen efter sina bombraider skulle flyga till Kina och landa där.

Den här flygplanstypen hade aldrig tidigare startat under liknande förutsättningar. Flygplanen behövde längre startsträcka än vad det aktuella hangarfartyget USS Hornet kunde erbjuda och lösningen blev därför att plocka bort allt som inte var helt nödvändigt att ha ombord på planen för att minska planens vikt, bland annat togs försvarsvapen bort trots den uppenbara risken för motattacker.

The Doolittle Raid

Bombningsattacken mot Tokyo den 18 april 1942 kom att kallas the Doolittle Raid efter befälhavaren Jimmy Doolittle som tränade piloterna och ledde hela insatsen. Även fast insatsen endast skapade begränsad skada på Japans militära resurser var det en viktig framgång för den amerikanska militären som ingöt mod och handlingskraft hos såväl militären som hos den amerikanska befolkningen. Samtidigt insåg Japanerna att de faktisk var inom räckhåll för de amerikanska bomberna.

Signalvärdet av insatsen blev mer värdefullt än insatsen i sig.

Vi är alla ledare och människor. Det är helt naturligt att vi känner oss rädda och oroliga just nu för vi vet inte vad coronakrisen kommer att innebära för oss; vår hälsa, våra familjer, vår ekonomi, våra företag, våra jobb…
Samtidigt är jag helt övertygad om att ju bättre vi blir på att ta på oss den gula hjälmen och agera med mod, handlingskraft och omtanke om varandra så kan vi minska skadorna och istället skapa lösningar som hjälper oss igenom och framåt genom denna kris.

Tala inte om för mig varför det inte går – lös problemet!

När allt kommer omkring sitter vi ju alla i samma båt. Det är hög tid att alla ror åt samma håll.

Behöver du som företagare eller ledare ett bollplank och hjälp att ta dig framåt? Läs mer här:

https://jdu.se/coronacoaching/

Med varmt hjärta, kallt huvud och rena händer skapar vi framgång tillsammans!

Johan Dahl coach

Om coaching

Om du inte redan använt professionell coaching och därigenom upplevt hur kraftfullt det kan vara kommer här en kort summering av vad det innebär.

Ensam är stark…?

Nej, idag vet vi bättre än så. Det är tillsammans med andra vi växer och utvecklas. Coaching handlar om stöd och vägledning att ta sig förbi hinder, uppnå mål, utforma och utveckla resultaten i arbets- och privatlivet.

Känner du till några framgångsrika idrottsmän, företagsledare, politiker, artister, föräldrar eller andra ledare som inte omger sig med flera tränare, coacher, mentorer etc.?

Ett sätt att beskriva vad coaching är kan vara att säga vad det inte är:

En coach är inte expert på din sakfråga utan snarare en expert på förändringsarbete och hur man hjälper en person eller en grupp att komma framåt, hitta lösningar och att agera.
En coach är inte en rådgivare som kommer med patentlösningar på dina problem och utmaningar utan snarare katalysatorn som hjälper dig att se nya perspektiv, skapa nya lösningar och själv komma fram till vad som är bäst att göra.
En coach är inte en mentor som utifrån sin seniora erfarenhet kan visa hur han eller hon själv gjort utan snarare den som utmanar dig i dina tankemönster för att frigöra din egen kreativitet och skapa energi och motivation till konkret handling.

När du överväger att anlita en coach bör du tänka på följande:

– Välj en coach du har förtroende för – en som har gedigen, dokumenterad erfarenhet och utbildning. Ta gärna flera referenser och lyssna på vad coachens klienter och kunder säger. Det finns tyvärr åtskilliga coacher, konsulter, rådgivare och andra självutnämnda experter som saknar relevant erfarenhet, utbildningsnivå eller förmåga att alltid ha klientens bästa i fokus.
– Var beredd på att vara brutalt ärlig med ditt nuläge och mottaglig för feedback. Har du valt rätt coach kan det kännas utmanande och t.o.m. jobbigt. Hade det varit enkelt hade du ju redan löst det på egen hand…
– Fundera kring din investering och betalningsmodellen. Är det helt smart att betala per timme i alla lägen? De vassaste coacherna är sällan de billigaste…

Kontakta mig NU så kan vi börja resan från kris till hållbar utveckling. Maila eller ring så sätter vi upp ett första, helt kostnadsfritt telefon- eller videomöte.

, 0709-10 43 00.

Varmt välkommen!