Oavsett om du just nu håller på att vänja dig vid att arbeta på distans, om det är ”business as unusual” eller om du bara rent allmänt vill förbättra din personliga effektivitet så kommer här ett smittsäkert tips: skaffa en tomat!

Pomodoro är italienska och betyder tomat. Förutom att många människor säkerligen både kan MÅ bättre och GÅ bättre om de äter mer tomater så ska just den här tomaten inte ätas – den ska vridas upp!

Det var i slutet av 80-talet och den italienske studenten Francesco Cirillo ville öka sin personliga effektivitet. Det bästa verktyg han kunde hitta var en tomatformad kökstimer som han ställde på 25 minuter för att sedan arbeta fokuserat tills timern ringde. Eftersom effekten var väldigt kraftfull spred sig metoden snabbt och ”Pomodorotekniken” var född.

En av många som upplevt vad Pomodorometoden kan åstadkomma är hjärnträningsexperten och minnesmästaren Mattias Ribbing. Han menar att

  • du klarar fler uppgifter,
  • med högre kvalitet,
  • och du blir mindre trött
    med hjälp av den här tekniken och jag håller med!

Mer gjort med mindre ansträngning, helt enkelt.

Den ena nyckeln i det hela är att vi fokuserar på en uppgift i taget istället för att ständigt låta oss störas av påverkan utifrån (ja, många menar att vi blir störda och att vi hela tiden måste vara tillgängliga fast jag utmanar gärna den tanken och säger att vi låter oss störas – ibland t.o.m. av oss själva och våra vanor där vi hela tiden söker nya dopaminkickar och därför kollar Facebook istället för att slutföra den viktiga uppgiften…).

Den andra nyckeln är att vi tar raster på ett strukturerat sätt. Återhämtning tycks vara en bristvara och med Pomodorotekniken får du hjälp att ladda om många gånger under en arbetsdag.

Så här får du mer gjort med mindre ansträngning:

1. Bestäm dig för vad du ska göra.
Skriv ner vad det är, gärna i din kalender eller på något annat sätt där du enkelt kan följa upp och checka av dina utvalda uppgifter.

2. Sätt timern på 25 minuter och sätt igång.
Sätt sedan igång och arbeta fokuserat med uppgiften. Undvik allt som kan tänkas störa och distrahera dig. Stäng helst av telefonen, mailnotiser, sätt ”stör ej” på dörren etc. Dyker det upp saker som pockar på din uppmärksamhet, notera dem på ett passande ställe för att ta teg i dem senare och återgå till din fokusuppgift snarast.

3. Checka av och ta 5 minuters paus.
När timern ringer är det dags att checka av att jobbet är gjort (kryss i kalendern eller motsvarande) och ta rast i 5 minuter. Byt fokus, rör på dig, passa på att kolla mailen, ringa ett kort samtal, ta en fika, njut av utsikten genom fönstret eller något annat där du bryter mönstret.

4. Nästa 25-minuterspass.
Sedan börjar du om från början, antingen är det en mer omfattande uppgift som du delar upp i flera 25-minutare eller så är det en ny uppgift som du sätter igång med.

5. Längre paus.
Efter fyra genomförda ”pomodoros” är det dags för en längre rast. 15-20 minuter passar bra för de flesta. Nu har du arbetat fokuserat i 100 minuter. Reflektera över hur det känns och vad du fått gjort. Kanske dags för en välförtjänt klapp på axeln eller andra belöningar?

Extra coronatips.
Använd någon eller några pomodoroperioder varje dag till att höra av dig till nära och kära, medarbetare och kollegor, kunder, leverantörer och andra – många kan känna sig ensamma och vi är sociala varelser.

Och naturligtvis finns det appar som du kan använda istället för den analoga kökstimern:
https://pomotodo.com/ är ett exempel och här får du dessutom bra statistik som hjälper dig framåt.

Hör gärna av dig och berätta om dina resultat.

Vill du veta mer om hur jag kan bidra till att vi startar nästa högkonjunktur NU?

Kolla in den här länken:

https://jdu.se/coronacoaching/