3 vanliga hinder som gör att försäljningen inte lyfter
Efter en digital föreläsning i Jönköping i slutet av maj lade en av deltagarna, Malin Björnell, ut en sammanfattning av en del av föreläsningen, ”3 vanliga hinder som gör att försäljningen inte lyfter”, på LinkedIn.
Stort tack Malin, du sammanfattade det bättre än vad jag själv skulle ha gjort det!
Här kommer Malins inlägg i sin helhet:
3 hinder som gör att försäljningen inte lyfter!
Jag var nyss med på ett webinarium som anordnades av MIJ (Marknadsföreningen i Jönköping). Det var föreläsaren Johan Dahl
som höll i det och temat var ”Sälj mindre, dubbla din försäljning.” Bland annat tog jag med mig ”3 hinder som gör att försäljningen inte lyfter riktigt som man vill”.
Enligt Johan kan det bero på:
Säljkulturen
Det som ”sitter i väggarna”, det vi säger tillräckligt ofta blir sant. Till exempel:
– I dessa tider går det ju inte att sälja
– Vi är inte så bra på sälj
– Våra konkurrenter är bättre på att sälja
Säljcoachning
Finns studier som visar att företag som har extern säljcoach har 10% högre försäljning.
– Tänk PT på gymmet, man tar in extern hjälp för att bli bättre.
Säljmål
Säljmål är väldigt viktigt, detta vet ju egentligen alla. Men ändå:
– Är det en del organisationer som helt saknar säljmål.
– Har en del organisationer säljmål som ingen känner till förutom ledningen.
– Har en del organisationer säljmål som hämmar mer än stimulerar.
– Har organisationen satt sina säljmål, men jobbar inte aktivt mot dem.
Är det något av dessa ”hinder” som du känner igen dig i?
För min del så har jag satt mina säljmål, men jobbar inte aktivt mot dem. Men det får det bli ändring på nu ?.
//
För att visa min uppskattning skickar jag mina böcker ”Sälj med Hjärtat” och ”21 tips för ett rikare liv” till dig, Malin!
För din framgång,
Johan Dahl