”Aldrig någonsin kan en elektronisk räknemaskin ersätta Facits högkvalitativa mekaniska räknemaskiner.”

Utvecklingschef på Facit

”Förändring är det enda konstanta” har det sagts ganska länge nu, kanske så länge att vi inte reagerar på det? Ändå är det viktigare än någonsin nu när vi alla på något sätt drabbas av coronakrisen. Visst är det ganska intressant att vi helt plötsligt tillämpar digitala kommunikationslösningar som varit tillgängliga i ett par decennier? Det behövdes uppenbarligen en coronapandemi som tvingade ut oss utanför våra invanda mönster för att vi skulle börja använda dem på riktigt!

När Albert Einstein under sin tid på Princetonuniversitetet varje år delade ut examensprov var det efter ett tag några studenter som uppmärksammade att Einstein delade ut samma frågor som tidigare år.
– Hur kommer det sig att ni delar ut samma frågor varje år? frågade en av studenterna.
Einsteins respons:
– Svaren har ändrats!

Så hur ser det ut i sin bransch och i din organisation? Hur öppna är ni för att svaren på era frågor kan ha ändrats sedan ni ställde dem senast? Det som var en briljant idé för något år sedan kan vara en riktigt dålig idé idag och långsiktigt kanske helt förödande?
Att ha en enda leverantör i Italien av en speciell komponent kanske var en bra affär nyss men skälet till att produktionen står still idag? Att tänka att digital kommunikation är svårt, dyrt och ingenting för er verksamhet kanske kändes som en bra strategi i februari, det har ju gått bra i alla dessa år ändå, men nu innebär den inställningen att ni ligger långt efter era konkurrenter och att ni tappar fart varje dag.

Utveckling eller avveckling?
Jack Welch, som ledde General Electric under 20 års tid, gick ur tiden i början av mars i år. Han blev bland annat kallad “Manager of the Century” av Fortune Magazine och utnämnd till “The CEO of CEOs” in Forbes’ 100 Greatest Business Minds feature. Han sa:

“- När förändringstakten utanför organisationen är högre än förändringstakten inuti organisationen så är slutet nära…”

Min egen gissning är att väldigt många fortsätter i invanda mönster och bekväma vanor utan att ta sig tid att reflektera och fundera över framtiden och den förändring som ständigt pågår.

Så vilka förändringar sker just nu i omvärlden och hur ser förändringarna inne i din organisation ut? Många har gjort och gör stora förändringar kring resande, arbeta hemifrån hur man kommunicerar såväl internt som externt. De flesta av dessa förändringar kommer som en reaktion på ändrade förutsättningar som redan har hänt och ses som nödvändiga.

Fast vad händer om vi likt en av världens genom tiderna bästa hockeyspelare siktar längre fram och agerar mer proaktivt än reaktivt?

Lek med tanken att du idag känner dig stolt över att tillhöra en framgångsrik organisation. Du kanske t.o.m. känner att ni har fantastiska produkter och tjänster och att efterfrågan är stark. Så kände säkert många medarbetare på Kodak, Compaq, AltaVista, Yahoo, PanAM, Facit, SonyEricsson, Expert, OnOff, Vivo, Nokia, Domus, SAAB… Listan på organisationer och företag som gått under, köpts upp eller i på andra sätt i princip försvunnit för att de inte lyckats förändra sig tillräckligt snabbt kan göras hur lång som helst. Vilka tänker du på?

Så hur kommer det sig att det blir så här och vad kan vi göra åt det?

Några bra frågor att besvara:

  • Hur har omgivningen för dig och din verksamhet förändrats inom olika områden den senaste tiden?
    • Kunderna och deras köpbeteenden
    • Teknologin och tekniken
    • Konkurrensen
    • Medarbetarna, deras reaktioner, värderingar, beteenden, kulturen i er organisation
    • Leverantörerna
    • Samhället
  • Hur har kundernas förväntningar ändrats de senaste månaderna?
  • Hur kommer kundernas förväntningar och önskemål se ut om 6 månader, om ett år?
  • På vilka sätt kan du och din organisation ha tappat konkurrenskraft i och med coronakrisen?
  • Vilka kompetenser kan du och din organisation behöva utveckla eller skaffa för ”att vara där pucken kommer att hamna”?
  • Vad kan du och din organisation lära av det som hänt och händer just nu?
  • Vilka beslut, steg, åtgärder, vanor och rutiner bör du och din organisation prioritera för att skapa hållbar framgång?

”Internet är en fluga som kanske blåser förbi. Jag tror inte att folk i längden kommer att vilja ägna så mycket tid, som det faktiskt tar, åt att surfa på nätet.”
Ines Uusman, 1996, IT-ansvarig minister

Hör gärna av dig och berätta om dina resultat.

 

För din framgång,
Johan Dahl

 

Vill du veta mer om hur jag kan bidra till att vi startar nästa högkonjunktur NU?

Kolla in den här länken:

https://jdu.se/coronacoaching/