Om konsten att ge dricks

Händer det att du lämnar dricks, till exempel vid restaurangbesök? Förmodligen gör du det helt bakvänt. Här får du reda på hur du gör för att verkligen få bra service.

Året var 1688 då Edward Lloyd öppnade sitt Coffee House på Tower Street i London. Ena hörnet var reserverat för sjökaptenerna där de satt och förhandlade om hur de kunde hjälpa varandra genom att dela riskerna på sina laster och fartyg, ett slags kollektivt försäkringstagande.

Här påstås det att uttrycket ”TIP” uppkom.

Det hela gick till så att kaptenerna samlade in pengar i en mässingsburk med inskriptionen ”To Insure Promptness” (prompt kan översättas till exakt, punktlig, snabb, beredvillig etc.) som de, innan de satte sig till bords, gav till personalen för att försäkra sig om att få snabb och bra service. Tips gavs alltså innan serveringen.

Hur skulle du själv reagera om du fick belöningen i förväg? Kanske snäppa upp lite grann och ge det lilla extra?

Lloyd’s of London

Om det var just TIP-systemet som skapade historien vet nog ingen. Edward Lloyd flyttade sin verksamhet tillLloyds 1 Lombard Street 1691. Han var själv inte inblandad I försäkringsaffärerna som sjökaptenerna höll på med men efter sin död 1713 fortsatte hans Coffee House att vara centrum för marina försäkringar. 1771 satsade 79 s.k. underwriters (medlemmar) £100 var och Lloyd´s Coffee House omvandlades till The Society of Lloyd´s of London. Lloyd´s är inget traditionellt försäkringsbolag utan snarare en försäkringsmarknad där risker sprids på ett mycket speciellt sätt och verksamheten är idag världsledande med representation i över 200 länder.

Har du provat själv?
Att ge dricks eller tips i förskott, alltså. Jag gör det emellanåt, speciellt när jag vill försäkra mig om att få extra bra service, och hittills har det fungerat varenda gång!

Principen kan vi dessutom använda oss av i andra sammanhang. ”Giving starts the recieving process” säger bland andra Tony Robbins och visst är det så att när du ger något till någon annan så ökar sannolikheten att du får något tillbaka.

Ett annat uttryck är: ”Ger du inget – får du inget”.

När kan du använda den här principen? Vilka resultat tror du det kan ge?

 

Vill du veta mer
om hur jag kan hjälpa dig att utvecklas såväl professionellt som personligt är du välkommen att höra av dig.Johan Dahl 1711 - 4

Vill du veta mer om mina föreläsningar eller olika coachpaket? Maila mig på johan@jdu.se så skickar jag en presentation.

Och eftersom jag gärna tar emot feedback blir jag glad om du vill skriva till mig och ge mig feedback på det här inlägget. Tack på förhand!

 

För din framgång,

Johan

 

Tel 0709-10 43 00

E-post johan@jdu.se

Webb www.jdu.se

 

Om konsten att ge dricks