Feedback, eller återkoppling, är i mina ögon en bristvara. Alla behöver vi feedback för att känna oss sedda och för att utvecklas – två av våra grundläggande mänskliga behov.

Själv har jag nog gjort de flesta fel man kan tänka sig:

  • Inte gett feedback alls eller gett feedback utan effekt
  • Gett feedback som skapat motsatt effekt mot den önskade, ja som till och med sårat människor
  • Varit en dålig mottagare av feedback

och en lång rad andra missar som jag, i kombination med de gånger jag lyckats ge feedback på ett bra sätt, ändå lärt mig mycket av.

Efter mitt senaste nyhetsbrev fick jag inom loppet av två minuter feedback från två läsare:

  1. Tusen tack för ett mycket inspirerande brev!
  2. Så sjukt meningslöst med dina mail. Kan du inte sluta skicka till mig. Slänger dem bara direkt.

Ja, hur tolkar man den feedbacken? Jag valde att fokusera på det första mailet – uppenbarligen från någon som får ut något av mina nyhetsbrev. Samtidigt vill jag ju veta hur jag ska kunna bli bättre och tyvärr blev jag inte hjälpt av det andra mailet…

Så hur går det till att ge feedback på ett bra sätt? Här följer några av mina bästa tips på hur du kan använda feedback så att det bli värdefullt både för dig och för andra:

Klicka här för 5 tips om effektiv feedback >>

Feedback